Naar de navigatie Naar de inhoud

Als een telefoontje geen gesprek blijkt te zijn

Geplaatst op 27 maart 2023 door - 2039 keer bekeken

Foto Als een telefoontje geen gesprek blijkt te zijn

Het is woensdagmiddag. Ongeloof en verdriet overheersen. De dag ervoor bleek bij een standaard-echo dat het hartje van ons kindje niet meer klopt. Ik was 18 weken zwanger. Dan gaat plotseling de telefoon.


Telefonisch bedrog?

Ik neem op en hoor een automatisch bericht. Het klinkt alsof er een bandje wordt afgespeeld. Er wordt gezegd dat er een rekening niet is betaald. En ook is er geen reactie geweest op aanmaningen. Wanneer we niet op tijd betalen, wordt er binnen een week een deurwaarder op ons af gestuurd. De verbinding wordt verbroken.

Ik vertel mijn man over het vreemde telefoontje. Is dit bedrog? Een neptelefoontje dat probeert geld af te troggelen? Bij een consumentenprogramma op tv besteedden ze pas geleden nog aandacht aan het onderwerp.

Onze eerste reactie is om het telefoontje verder te negeren. Ik meen echter de naam van het bedrijf te hebben gehoord in het bandje wat afspeelde. En deze naam komt me wel bekend voor, dus ik ging het googelen.

 

De tandartsrekening

Infomedics blijkt het bedrijf te zijn dat tandartsrekeningen verstuurt. Zou het telefoontje misschien toch echt zijn? We betalen de rekeningen altijd op tijd.

Een dag later staat de afspraak gepland om naar het ziekenhuis te gaan om te bevallen van ons pril verloren kindje. We willen natuurlijk niet het risico lopen dat er straks een deurwaarder op de stoep staat.

 

Een vergissing is menselijk

Mijn man belt met het bedrijf en het blijkt om een misverstand te gaan. Een adreswijziging was niet doorgegeven. Helaas komen de rekening en de aanmaningen daardoor bij ons oude adres aan. En zodoende konden we de rekening, nog geen twintig euro, niet op tijd betalen.

We geven aan dat we het bedrag per direct willen overmaken. Als er maar geen deurwaarders worden gestuurd! Dat kan helaas niet, zo vertelde de medewerker. De tandarts zou de opdracht voor de rekening in moeten trekken.

 

Systeemfout

Ik besluit de tandarts te bellen. De tandartsassistente neemt op. Er volgt een discussie over de adreswijziging. Wat blijkt? De assistente is vergeten mijn man te noteren op ons nieuwe adres.

De tandarts had nog enthousiast gevraagd aan mijn man bij het laatste consult hoe het bevalt in het nieuwe huis, maar in het systeem bleek het niet te zijn doorgekomen. De assistent blijft erbij dat ik het niet had doorgegeven dat mijn man (hoofd van ons gezin!) was mee verhuisd. Deze discussie ga ik niet van haar winnen, daar had ik geen kracht voor.

 

Vergeet niet de mens achter de patiënt

Ik leg haar nog eens uit, terwijl ik probeer rustig te blijven, dat ik morgen naar het ziekenhuis moet om te bevallen van een overleden kindje. En of ze alsjeblieft de opdracht voor de rekening kan laten intrekken. We betalen de rekening meteen, nu we weten dat die openstaat.

De doktersassistente geeft geen haarbreed toe. Ze wil me ook niet doorverbinden met de tandarts, want hij is druk. Ik begin mijn geduld te verliezen en ik verhef mijn stem en vraag dit maal meer dwingend: “Wil je ALSJEBLIEFT de opdracht voor die rekening laten intrekken door de tandarts?

De tandartsassistente weet blijkbaar niet meer wat ze met mij aan moet en roept door de telefoon: ‘Idioot’. Ik hang op.

Wat is er idioot?

Ik heb de hand vaak in eigen boezem gestoken. Bijvoorbeeld dat ik beter niet zelf had moeten bellen. Uiteindelijk heeft mijn man er uiteindelijk voor gezorgd dat de opdracht voor de rekening werd ingetrokken. Maar het scheldwoord dat de assistente naar me riep, gonst nog vaak door mijn hoofd.

En als ik in de praktijk kom voor een controle, schuw ik haar. Ik heb de tandarts nog verzocht of ik door een andere assistent geholpen kon worden. Nooit is een excuses aangeboden. Ik heb mijn stem verheven inderdaad. Maakt mij dat een idioot?

Of is het systeem idioot? Dat alles zo geautomatiseerd is dat je via een automatisch bandje dat je wil negeren omdat het oplichting lijkt, in een heleboel ellende terecht kan komen. Als blijkt dat alles een groot misverstand is kost het nog veel moeite om het recht te zetten.


Het delen van ervaringen

Uiteindelijk heb ik over deze ervaring een waardering op ZorgkaartNederland.nl geschreven.

Het helpt om een verhaal te delen. Voor jezelf, en voor anderen. Als patiënt mag je best voor jezelf opkomen. Hoe lastig dat soms ook is.

ZorgkaartNederland.nl geeft jou als patiënt een mogelijkheid om je uit te spreken over dingen die goed gaan, en over dingen die niet goed gaan. Hier hebben patiënten en zorgverleners baat bij. Uiteindelijk willen we hetzelfde: goede zorg ontvangen en goede zorg geven.    

Ook een waardering achterlaten voor je zorgverlener? 
Deel jouw ervaring



Er is 1 reactie geplaatst

Anke | 22 september 2023

Wat een afschuwelijk verhaal. Dit soort ervaringen blijven je altijd bij en blijven je altijd pijn doen. Ook een tandartsassistente werkt in de gezondheidszorg en daar zou je, nog meer dan elders, empathie mogen verwachten. Het feit dat de tandarts ook niet ingaat op uw verzoek door een andere assistente geholpen te mogen worden, is net zo bizar en bewijst dat er iets mis is in dit opzicht in die hele praktijk. Heel veel sterkte met uw vreselijke verlies


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.